The paper illustrates a study developed from two projects carried out in two different primary school contexts: the first, in which plurilingualism constitutes an individual characteristic derivable from a migratory background (Scandicci - FI); the second, in which plurilingualism represents a social fact (Autonomous Province of Bolzano). The study proceeds from the qualitative analysis of data collected by means of a sociolinguistic questionnaire, which preceded the administration of an Italian language test, aimed at detecting the linguistic uses and perceptions of the informants on the Italian language

Interpretare gli esiti della verifica e della misurazione linguistica in italiano L2. Il ruolo delle percezioni e degli usi linguistici dichiarati

Sabrina Machetti;Paola Masillo
2022-01-01

Abstract

The paper illustrates a study developed from two projects carried out in two different primary school contexts: the first, in which plurilingualism constitutes an individual characteristic derivable from a migratory background (Scandicci - FI); the second, in which plurilingualism represents a social fact (Autonomous Province of Bolzano). The study proceeds from the qualitative analysis of data collected by means of a sociolinguistic questionnaire, which preceded the administration of an Italian language test, aimed at detecting the linguistic uses and perceptions of the informants on the Italian language
2022
plurilinguismo, usi linguistici, italiano L2, valutazione linguistica
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Machetti Masillo 2022 Studi Glottodidattica.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Dominio pubblico
Dimensione 624.73 kB
Formato Adobe PDF
624.73 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14091/7602
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact