Aim of this essay is to demonstrate that the bewitched realism is a central key to interpret House of Liars (the literal translation of the title is: Lie and Sorcery). The bewitched realism has an extraordinary prehensile and inclusive capacity towards reality and its plot, because it creates a totality starting from the bottom: from the psychic and metaphorical perspective of a female universe psychically and/or socially subordinate, and yet driven by a powerful vitality and aspiration to the domain. House of Liars presents itself in a systematic way, and with different expressive and stylistic tones, as the story of four witches - Elisa, narrating voice of the story, her grandmother Cesira, her mother Anna and Concetta, Edoardo's mother -, of their «sorcery» and of their «lie». Through a sperimentale and inclusive strategy of writing and style, Elsa Morante models this female universe through a point of view at the same time ruthless and deeply in tune with it.
Scopo di questo saggio è dimostrare che il realismo stregato è una chiave di lettura centrale per interpretare Menzogna e sortilegio. Il realismo stregato ha una straordinaria capacità prensile e inclusiva verso il reale e i suoi intrecci, perché racconta una totalità a partire dal basso: dalla prospettiva psichica e metaforica di un universo femminile psichicamente e/o socialmente subalterno, e tuttavia mosso da una potente vitalità e aspirazione al dominio. Menzogna e sortilegio si presenta in maniera sistematica, e con diverse tonalità espressive e stilistiche, come la storia di quattro streghe – Elisa, voce narrante della storia, sua nonna Cesira, sua madre Anna e Concetta, madre di Edoardo -, del loro «sortilegio», e della loro «menzogna». Attraverso una complessa e sperimentale strategia inclusiva di scrittura e di stile, l’autrice modella nella forma del testo un punto di vista per un verso spietato su questo universo di donne madri figlie, e per l’altro profondamente sintonico con esso.
Realismo stregato e genealogia femminile in «Menzogna e sortilegio» di Elsa Morante
de Rogatis T
2019-01-01
Abstract
Aim of this essay is to demonstrate that the bewitched realism is a central key to interpret House of Liars (the literal translation of the title is: Lie and Sorcery). The bewitched realism has an extraordinary prehensile and inclusive capacity towards reality and its plot, because it creates a totality starting from the bottom: from the psychic and metaphorical perspective of a female universe psychically and/or socially subordinate, and yet driven by a powerful vitality and aspiration to the domain. House of Liars presents itself in a systematic way, and with different expressive and stylistic tones, as the story of four witches - Elisa, narrating voice of the story, her grandmother Cesira, her mother Anna and Concetta, Edoardo's mother -, of their «sorcery» and of their «lie». Through a sperimentale and inclusive strategy of writing and style, Elsa Morante models this female universe through a point of view at the same time ruthless and deeply in tune with it.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
MoranteRealismoStregato.pdf
non disponibili
Dimensione
973.22 kB
Formato
Adobe PDF
|
973.22 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.