The paper discusses the main results of a research project carried out in Italy in 2015 and 2016 by the Universities for Foreigners of Perugia and Siena. The main objective of the project is the design, development, piloting and validation of teaching and training materials on Knowledge of Society (KoS), addressed to adult migrants living in Italy and also to teachers and trainers involved in Italian language as L2 courses. The paper analyses the Italian context within the more complex European situation, then moves to the analysis of the construct and content of the KoS didactic and training materials. In the final part, the paper identifies some critical issues related to the fairness and ethics of a KoS test taking into account the impact of the test in the educational Italian context.
Il saggio discute i principali risultati di un progetto di ricerca condotto in Italia negli anni 2015 e 2016 dalle Università per Stranieri di Perugia e Siena. L'obiettivo principale del progetto è la definizione, lo sviluppo, la sperimentazione e la validazione di materiali didattici e formativi sulla conoscenza della cultura civica e della vita civile in Italia (KoS). I materiali sono rivolti a migranti adulti residenti in Italia e anche a docenti e formatori impegnati nell’organizzazione e conduzione di percorsi di italiano L2. Il saggio analizza il contesto italiano all'interno della più complessa situazione europea, e discute le scelte compiute per la definizione e progettazione del costrutto e dei contenuti dei materiali didattici e formativi KoS. Nella parte finale, il saggio individua alcune criticità legate alle implicazioni etiche di un test che mira a verificare e valutare le conoscenze e competenze di KoS, tenendo conto dell'impatto di tale test nel contesto educativo italiano.
I limiti dell'educazione linguistica democratica (parr. 1,5; 4 e Bibliografia in comune)
MACHETTI S;
2017-01-01
Abstract
The paper discusses the main results of a research project carried out in Italy in 2015 and 2016 by the Universities for Foreigners of Perugia and Siena. The main objective of the project is the design, development, piloting and validation of teaching and training materials on Knowledge of Society (KoS), addressed to adult migrants living in Italy and also to teachers and trainers involved in Italian language as L2 courses. The paper analyses the Italian context within the more complex European situation, then moves to the analysis of the construct and content of the KoS didactic and training materials. In the final part, the paper identifies some critical issues related to the fairness and ethics of a KoS test taking into account the impact of the test in the educational Italian context.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Machetti Rocca_2017.pdf
non disponibili
Dimensione
143.09 kB
Formato
Adobe PDF
|
143.09 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.