This paper propose some reflections about the textual genre called “enogramma”, illustrating some perspectives of analysis, both theoretical and applied. The research around these perspectives expose its fecund and highly interdisciplinary nature, demonstrating that the continued marginality of these texts within the paradigms of scientific analysis is totally unjustified. This marginality is undeserved in that wine is not only a drink, but also a cultural phenomenon with ethical implications. The analysis is based on a database of enogrammatic texts, containing labels from Italian wines. After a brief description of the characteristics and use of the database, the paper illustrate some of the research possibilities it offers, as well as proposing a reflection on the results. The paper pay attention to the main features of labels content, especially to history, legend, family tradition and female presence.
Il saggio propone alcune riflessioni sul genere testuale definito “enogramma”, ed illustra alcune delle prospettive di analisi, sia di tipo teorico che applicativo, che è possibile sviluppare a partire da esso. La ricerca descritta nel saggio si dimostra feconda di sviluppi e di taglio interdisciplinare, a dimostrazione di come la persistente marginalità di tale genere testuale entro la ricerca scientifica, sia del tutto ingiustificata, incapace di considerare il vino non una semplice bevanda, ma come un fenomeno culturale ricco di implicazioni etiche. L’analisi è basata su una banca dati di testi enogrammatici, contenenti etichette di vini italiani. Dopo una breve descrizione delle caratteristiche della banca dati, il saggio illustra alcune possibilità di analisi che da essa si aprono, proponendo anche una riflessione sui risultati. Il saggio si sofferma sulle principali forme del contenuto, in particolare la storia, la leggenda, la tradizione familiare, la presenza femminile.
L'enogramma e i meccanismi di costruzione di senso, tra forme dell'espressione e forme del contenuto
MACHETTI S
2013-01-01
Abstract
This paper propose some reflections about the textual genre called “enogramma”, illustrating some perspectives of analysis, both theoretical and applied. The research around these perspectives expose its fecund and highly interdisciplinary nature, demonstrating that the continued marginality of these texts within the paradigms of scientific analysis is totally unjustified. This marginality is undeserved in that wine is not only a drink, but also a cultural phenomenon with ethical implications. The analysis is based on a database of enogrammatic texts, containing labels from Italian wines. After a brief description of the characteristics and use of the database, the paper illustrate some of the research possibilities it offers, as well as proposing a reflection on the results. The paper pay attention to the main features of labels content, especially to history, legend, family tradition and female presence.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
20. L_enogramma_e_i_meccanismi_2013.pdf
non disponibili
Dimensione
474.56 kB
Formato
Adobe PDF
|
474.56 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.