The essay illustrates how discourse markers are employed in Galilei's Dialogo, showing both their pragmatic function and their rhetorical aim, which is mostly fulfilled by the wise employment of such linkers depending on the different characters (in particular the two rivals Simplicio and Salviati), whose antithetical communication styles notoriously correspond to a historic ideological debate. Various sentence openers and closers, fillers, reformulation, corrective and back-channeling markers underline dialogical simulation practiced by Galilei, who never immediately emulates spoken language and who instead takes advantage of his literary culture and most of all of his familiarity with the polyphonic theatrical language. Finally, it is pointed up how even minimal elements of the sentence play a dialectic role in the Galileo's masterpiece.
Il saggio prende in esame l’uso dei segnali discorsivi (o connettivi pragmatici) nel Dialogo di Galilei e ne mette in evidenza sia la funzione pragmatica, ovvero il contributo offerto alla simulazione dialogica, sia la funzione retorica, affidata soprattutto alla sapiente modulazione di tali connettivi in relazione ai diversi interlocutori, notoriamente rappresentativi ‒ in particolare gli antagonisti Simplicio e Salviati ‒ di un epocale scontro ideologico. L'analisi dei marcatori di apertura e chiusura dei turni, e degli indicatori di modulazione, riformulazione e correzione fa emergere l’abilità mimetica di Galilei, che, lontano dall’imitazione del parlato vero e proprio, sembra piuttosto avvalersi della mediazione letteraria e della confidenza con il polifonico linguaggio teatrale. Risulta d’altra parte confermata la prioritaria intenzione argomentativa dell’opera, dato che anche aspetti secondari dell’enunciato, quali gli ausili dialogici qui discussi, tendono a sottolineare il diverso atteggiamento comunicativo dei partecipanti al contradditorio.
I segnali discorsivi nel Dialogo di Galilei
RICCI L
2018-01-01
Abstract
The essay illustrates how discourse markers are employed in Galilei's Dialogo, showing both their pragmatic function and their rhetorical aim, which is mostly fulfilled by the wise employment of such linkers depending on the different characters (in particular the two rivals Simplicio and Salviati), whose antithetical communication styles notoriously correspond to a historic ideological debate. Various sentence openers and closers, fillers, reformulation, corrective and back-channeling markers underline dialogical simulation practiced by Galilei, who never immediately emulates spoken language and who instead takes advantage of his literary culture and most of all of his familiarity with the polyphonic theatrical language. Finally, it is pointed up how even minimal elements of the sentence play a dialectic role in the Galileo's masterpiece.File | Dimensione | Formato | |
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