In an increasingly connected world characterized by continuous technological evolution, digital competences are now considered an essential component of language teachers' training. The DigCompEdu framework, developed by the Joint Research Centre (JRC) for the European Commission, serves as a valuable tool for the self-assessment and enhancement of these competences. This contribution examines the components of digital competencies and the progression levels outlined in the European document, relating them to the teaching of foreign and second languages. The aim is to facilitate comprehension and provide language teachers with insights for effectively integrating technologies into educational processes and for renewing teaching methodologies.
In un mondo sempre più connesso e in incessante evoluzione tecnologica, le competenze digitali sono ormai ritenute una componente essenziale della formazione del docente di lingua. Il DigCompEdu , un quadro di riferimento per le competenze digitali dei docenti e dei formatori, elaborato dal Centro Comune di Ricerca (JRC) per la Commissione Europea, è uno strumento che può essere utile per l’autovalutazione e il miglioramento di queste competenze. Il contributo prende in esame le componenti delle competenze digitali e i livelli di progressione descritti dal documento europeo, riferendoli all’insegnamento della lingua straniera e seconda al fine di agevolarne la comprensione e di offrire al docente di lingua spunti di riflessione per impiegare in modo efficace le tecnologie nei processi didattici e per rinnovare le metodologie di insegnamento.
Le competenze digitali del docente di lingua
Donatella Troncarelli
2024-01-01
Abstract
In an increasingly connected world characterized by continuous technological evolution, digital competences are now considered an essential component of language teachers' training. The DigCompEdu framework, developed by the Joint Research Centre (JRC) for the European Commission, serves as a valuable tool for the self-assessment and enhancement of these competences. This contribution examines the components of digital competencies and the progression levels outlined in the European document, relating them to the teaching of foreign and second languages. The aim is to facilitate comprehension and provide language teachers with insights for effectively integrating technologies into educational processes and for renewing teaching methodologies.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lend-Numero-Speciale-2024_Troncarelli.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Dominio pubblico
Dimensione
431.28 kB
Formato
Adobe PDF
|
431.28 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.