Among the profiles of Italian L2 learners, foreign Catholic Clergy constitute a minority by notable specificities. One of these peculiarities relates to their interaction with the written text, primarily conceived in its hard copy represented by Liturgical Books and Holy Scriptures. Starting from this observation, this contribution analyses some examples taken from the written corpus of 45 foreign Catholic Religious L2 learners. These participants attended the Italian L2 summer course for Catholic Clergy organized by the CUM of Verona from 2 July to 26 August 2023. The analysis of written skills focuses on language, mistakes and contents, highlighting the wide usage of specialized religious lexicon and linguistic expressibility present in the composed texts. The profile of the L2 Religious learner is also defined through the results of a questionnaire administered to the course’s participants.

Tra i profili degli apprendenti di italiano L2, quello dei religiosi cattolici stranieri costituisce una minoranza caratterizzata da forti specificità. Una di queste concerne il loro rapporto con il testo scritto, concepito soprattutto nella forma cartacea rappresentata dai libri liturgici e dalla Sacra Scrittura. A partire da questa constatazione, il contributo analizza alcuni esempi tratti dal corpus scritto di 45 religiosi stranieri partecipanti al corso estivo di italiano L2 per religiosi cattolici, organizzato dal CUM di Verona dal 2 luglio al 26 agosto 2023. L’analisi dei testi si concentra sulla lingua, sugli errori e sul contenuto, evidenziando l’ampio ricorso al lessico specialistico religioso presente nei componimenti. Il profilo dell’apprendente religioso è inoltre definito attraverso i risultati di un questionario somministrato ai corsisti.

Come scrivono in italiano i religiosi cattolici stranieri

Francesca Campigli
2023-01-01

Abstract

Among the profiles of Italian L2 learners, foreign Catholic Clergy constitute a minority by notable specificities. One of these peculiarities relates to their interaction with the written text, primarily conceived in its hard copy represented by Liturgical Books and Holy Scriptures. Starting from this observation, this contribution analyses some examples taken from the written corpus of 45 foreign Catholic Religious L2 learners. These participants attended the Italian L2 summer course for Catholic Clergy organized by the CUM of Verona from 2 July to 26 August 2023. The analysis of written skills focuses on language, mistakes and contents, highlighting the wide usage of specialized religious lexicon and linguistic expressibility present in the composed texts. The profile of the L2 Religious learner is also defined through the results of a questionnaire administered to the course’s participants.
2023
Tra i profili degli apprendenti di italiano L2, quello dei religiosi cattolici stranieri costituisce una minoranza caratterizzata da forti specificità. Una di queste concerne il loro rapporto con il testo scritto, concepito soprattutto nella forma cartacea rappresentata dai libri liturgici e dalla Sacra Scrittura. A partire da questa constatazione, il contributo analizza alcuni esempi tratti dal corpus scritto di 45 religiosi stranieri partecipanti al corso estivo di italiano L2 per religiosi cattolici, organizzato dal CUM di Verona dal 2 luglio al 26 agosto 2023. L’analisi dei testi si concentra sulla lingua, sugli errori e sul contenuto, evidenziando l’ampio ricorso al lessico specialistico religioso presente nei componimenti. Il profilo dell’apprendente religioso è inoltre definito attraverso i risultati di un questionario somministrato ai corsisti.
Foreign Catholic Clergy, The languages of the Church, Writing skills, Textuality, Religious lexicon
Religiosi cattolici stranieri, Le lingue della Chiesa, Abilità di scrittura, Testualità, Lessico religioso
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Descrizione: Come scrivono i religiosi cattolici stranieri
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14091/11421
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