The subject of this chapter is CLIL and the challenges that its introduction in the last year of the high school in Italy, in particular for students, teachers, universities and schools. The analysis is the result of 4 years of implementation of CLIL methodological training at the Università per Stranieri, where training courses were organized on behalf of the Ministry of Education for teachers of Tuscany and Umbria.
In questo capitolo vengono presentate le sfide che la metodologia CLIL rappresenta per gli studenti, i docenti, le università e le scuole in Italia, all’indomani delle normative di legge che prevedono il suo inserimento nell’ultimo anno dei licei italiani. L’analisi rappresenta il risultato di quattro anni di sperimentazioni realizzate presso l’Università per Stranieri di Siena, per conto del MIUR, nell’organizzazione di corsi metodologici CLIL per i docenti disciplinari della Toscana e dell’Umbria.
La formazione CLIL per i docenti di materie non linguistiche: verso una nuova sinergia fra scuola e università
Diadori P
2016-01-01
Abstract
The subject of this chapter is CLIL and the challenges that its introduction in the last year of the high school in Italy, in particular for students, teachers, universities and schools. The analysis is the result of 4 years of implementation of CLIL methodological training at the Università per Stranieri, where training courses were organized on behalf of the Ministry of Education for teachers of Tuscany and Umbria.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.