The volume is divided into 5 chapters. The first chapter (by Stefania Carpiceci) offers an overview of the history of Italian cinema. The second chapter (by Pierangela Diadori) describes the language of Italian cinema according to the different temporal phases and to the various linguistic varieties used. The third chapter (by Pierangela Diadori) describes the language of itaian dubbing and subtitles. . The fourth chapter (by Pierangela Diadori) illustrates the reasons and methodologies for the use of cinema to teach Italian to foreign students. The fifth chapter (by Giuseppe Caruso) describes in detail the pedagogical choices related to six video sequences, and the relevant teaching materials, each created for the following levels of Italian as a foreign language: A1, A2, B1, B2, C1, C2.

Premesso che il cinema è un valido e utile strumento per avvicinare il pubblico alla lingua e alla cultura italiana, il volume offre ai docenti di italiano L2 che operano in Italia e all'estero una guida per analizzare, selezionare e utilizzare i film come veicolo di conoscenza della cultura italiana di ieri e di oggi, come oggetto di riflessione e discussione, come specchio e modello di comportamenti linguistici e non verbali. Al suo interno un primo capitolo dedicato alla storia del cinema italiano, che riflette quasi un secolo di mutamenti sociali e culturali.

Insegnare italiano L2 con il cinema

CARPICECI S;DIADORI P;CARUSO G
2020-01-01

Abstract

The volume is divided into 5 chapters. The first chapter (by Stefania Carpiceci) offers an overview of the history of Italian cinema. The second chapter (by Pierangela Diadori) describes the language of Italian cinema according to the different temporal phases and to the various linguistic varieties used. The third chapter (by Pierangela Diadori) describes the language of itaian dubbing and subtitles. . The fourth chapter (by Pierangela Diadori) illustrates the reasons and methodologies for the use of cinema to teach Italian to foreign students. The fifth chapter (by Giuseppe Caruso) describes in detail the pedagogical choices related to six video sequences, and the relevant teaching materials, each created for the following levels of Italian as a foreign language: A1, A2, B1, B2, C1, C2.
2020
978-88-430-9920-7
Premesso che il cinema è un valido e utile strumento per avvicinare il pubblico alla lingua e alla cultura italiana, il volume offre ai docenti di italiano L2 che operano in Italia e all'estero una guida per analizzare, selezionare e utilizzare i film come veicolo di conoscenza della cultura italiana di ieri e di oggi, come oggetto di riflessione e discussione, come specchio e modello di comportamenti linguistici e non verbali. Al suo interno un primo capitolo dedicato alla storia del cinema italiano, che riflette quasi un secolo di mutamenti sociali e culturali.
Cinema italiano
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Diadori Cinema.pdf

non disponibili

Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 5.3 MB
Formato Adobe PDF
5.3 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14091/3982
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact