Different ideas of space are related to language teaching nowadays. On the one hand there is the physical environment of the classroom in the presence that, with its configuration restricts educational intervention, establishes the degree of communication density and provides an immediate extra linguistic context to communication. On the other hand there is the virtual environment, which breaks down the boundaries between reality and mental structures letting students perceive web page as a place where it possible to meet each other, to discuss, to consult resources and to share the learning experience.The contribution takes into consideration both environments, real and virtual, in order to analyze their features and to observe how the teacher structures his/her speech, according to the students’ competence level, and acts in the class space in ways that provide scaffoldings for second language learning.
L’insegnamento linguistico si attua oggi secondo modalità che rinviano a differenti idee di spazio classe. Da un lato abbiamo l’ambiente fisico della classe in presenza che con la sua configurazione impone limiti alle possibilità di intervento didattico, determina il grado di densità comunicativa e fornisce un contesto extralinguistico immediato di comunicazione. Dall’altro abbiamo l’ambiente virtuale, che abbatte i confini tra realtà e strutture mentali facendo percepire una pagina web come un luogo in cui incontrarsi, discutere, consultare risorse e condividere l’esperienza di apprendimento.Il contributo prende in esame entrambi gli ambienti, reale e virtuale, per analizzarne gli aspetti caratterizzanti e per osservare le modalità con cui il docente struttura i propri interventi, secondo le competenze dei propri interlocutori, e agisce nello spazio classe in modo da orientare la comunicazione didattica allo sviluppo della competenza in L2.
Lo spazio classe: interazione didattica in aula e in rete
DIADORI P;TRONCARELLI D
2010-01-01
Abstract
Different ideas of space are related to language teaching nowadays. On the one hand there is the physical environment of the classroom in the presence that, with its configuration restricts educational intervention, establishes the degree of communication density and provides an immediate extra linguistic context to communication. On the other hand there is the virtual environment, which breaks down the boundaries between reality and mental structures letting students perceive web page as a place where it possible to meet each other, to discuss, to consult resources and to share the learning experience.The contribution takes into consideration both environments, real and virtual, in order to analyze their features and to observe how the teacher structures his/her speech, according to the students’ competence level, and acts in the class space in ways that provide scaffoldings for second language learning.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lo spazio classe interazione didattica .pdf
non disponibili
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
319.96 kB
Formato
Adobe PDF
|
319.96 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.