The paper discusses the main results of the application of the Linguistic Landscape (LL) approach in a context of international students learning Italian as L2. The LL approach is usually aimed at making learners aware of language diversity and variety during the learning, teaching and assessment process and activities. First of all, the paper discusses the theoretical basis of the LL approach and its application to language learning and teaching. Then it analyses the methodological framework of an experimentation of the LL approach carried out with international students with different levels of Italian Language proficiency at the University for Foreigners of Siena. The paper concludes with the discussion of the results obtained from the experimentation.
Il saggio discute i principali risultati dell'applicazione dell'approccio del Linguistic Landscape (LL) entro un contesto di studenti internazionali che apprendono l'italiano come L2. L'approccio del LL è generalmente finalizzato a rendere gli studenti consapevoli della diversità e varietà linguistica durante i processi e le attività di apprendimento, insegnamento, e valutazione linguistica. Il saggio analizza innanzitutto le basi teoriche dell'approccio del LL e la sua applicazione all'apprendimento e all'insegnamento delle lingue. Nella sua seconda parte, si presenta la metodologia adottata in una sperimentazione dell'approccio del LL condotta presso l'Università per Stranieri di Siena con studenti internazionali, con diversi livelli di competenza in lingua italiana. Il saggio analizza infine ed in dettaglio i risultati della sperimentazione.
L'approccio del Linguistic Landscape applicato alla didattica dell'italiano L2 per studenti internazionali
BAGNA C;GALLINA F;MACHETTI S
2018-01-01
Abstract
The paper discusses the main results of the application of the Linguistic Landscape (LL) approach in a context of international students learning Italian as L2. The LL approach is usually aimed at making learners aware of language diversity and variety during the learning, teaching and assessment process and activities. First of all, the paper discusses the theoretical basis of the LL approach and its application to language learning and teaching. Then it analyses the methodological framework of an experimentation of the LL approach carried out with international students with different levels of Italian Language proficiency at the University for Foreigners of Siena. The paper concludes with the discussion of the results obtained from the experimentation.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bagna Gallina Machetti_2018.pdf
non disponibili
Dimensione
309.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
309.21 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.