The work, consisting in two parts (volume I – learner’s book and volume II – teacher’s guide and solutions) aims on the one side at conveying textlinguistic theory. On the other side it aims at presenting an innovative way to apply it in language exercises, that can be made at the university or in the secundary school level. The book focusses on journalistic texts, that because of the relevance to the present and of the authencity of their language are much motivating and appreciated in foreign language learning classes. The theoretical part offers an introducion in the contrastive (German-Italian) Medienlinguistik; typical textlinguistical features of journalistic texts (headlines, lead; soft news, hard news; report, commentary…) are presented and explained with the help of well-known (text)linguistic concepts (recurrency, deixis, theme, thematic development…). The practical part presents different text examples (jounalistic articles) with exercises for A2-B1-B2 and C1 levels. The teacher’s guide offers didactic reflections and the solutions to all exercises of the student’s book.

Il volume rappresenta una elaborazione della proposta di Klaus Brinker (Linguistische Textanalyse, 2005, 6. ed.), modificata sulla scorta di contributi provenienti sia dall'ambito della Textlinguistik (p.es. Adamzik e Heinemann/Viehweger), sia dalla Medienlinguistik (p.es. Lüger, Bucher e Burger) e dalla Publizistikforschung (Mast). Sulla base del modello teorico così elaborato il volume offre poi una applicazione per l'insegnamento del tedesco ad italofoni in ambito accademico. Il volume si compone di due sezioni: la prima, teorica, è costituita da sei capitoli teorici; la seconda, applicativa, è costituita da esempi di analisi testuali suddivise per livello di competenza linguistica (cinque esercizi per ciascun livello: A2, B1, B2 e C1). Il volume è accompagnato da una guida per l'insegnante, che indichiamo qui di seguito, all'interno della scheda dello stesso volume. ISBN della guida: 978-88-6315-015-5

Germania periodica. Imparare il tedesco sui giornali

BUFFAGNI C;
2008-01-01

Abstract

The work, consisting in two parts (volume I – learner’s book and volume II – teacher’s guide and solutions) aims on the one side at conveying textlinguistic theory. On the other side it aims at presenting an innovative way to apply it in language exercises, that can be made at the university or in the secundary school level. The book focusses on journalistic texts, that because of the relevance to the present and of the authencity of their language are much motivating and appreciated in foreign language learning classes. The theoretical part offers an introducion in the contrastive (German-Italian) Medienlinguistik; typical textlinguistical features of journalistic texts (headlines, lead; soft news, hard news; report, commentary…) are presented and explained with the help of well-known (text)linguistic concepts (recurrency, deixis, theme, thematic development…). The practical part presents different text examples (jounalistic articles) with exercises for A2-B1-B2 and C1 levels. The teacher’s guide offers didactic reflections and the solutions to all exercises of the student’s book.
2008
978-88-6315-008-7
Il volume rappresenta una elaborazione della proposta di Klaus Brinker (Linguistische Textanalyse, 2005, 6. ed.), modificata sulla scorta di contributi provenienti sia dall'ambito della Textlinguistik (p.es. Adamzik e Heinemann/Viehweger), sia dalla Medienlinguistik (p.es. Lüger, Bucher e Burger) e dalla Publizistikforschung (Mast). Sulla base del modello teorico così elaborato il volume offre poi una applicazione per l'insegnamento del tedesco ad italofoni in ambito accademico. Il volume si compone di due sezioni: la prima, teorica, è costituita da sei capitoli teorici; la seconda, applicativa, è costituita da esempi di analisi testuali suddivise per livello di competenza linguistica (cinque esercizi per ciascun livello: A2, B1, B2 e C1). Il volume è accompagnato da una guida per l'insegnante, che indichiamo qui di seguito, all'interno della scheda dello stesso volume. ISBN della guida: 978-88-6315-015-5
Das zweibändige Lehrwerk (Band I – Lehrbuch und Band II – Lehrerhandbuch) versucht, zum einen die textlinguistische Theorie zu vermitteln, zum anderen diese in sprachpraktischen Übungen zur Anwendung zu bringen und im universitären sowie im schulischen DaF-Unterricht fruchtbar zu machen. Inhaltlich ist das Buch auf journalistische Texte ausgerichtet, die sich dank der Aktualität ihrer Inhalte und der Authentizität ihrer sprachlichen Ausdrucksformen großer Beliebtheit im Fremdsprachenunterricht erfreuen. Im theoretischen Teil werden textlinguistische Besonderheiten von Zeitungsartikeln herausgearbeitet und erläutert. Im praktischen Teil werden dann an Hand von unterschiedlichen Textbeispielen aus dem Bereich des Journalismus Übungen zu den Niveaus A2, B1, B2 und C1 vorgeschlagen. Das Lehrerhandbuch bietet didaktische Vorüberlegungen und die Lösungen zu allen im Lehrbuch enthaltenen Übungen.
Textlinguistik
Funktionalstil Pressesprache
Universitärer DaF-Unterricht
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Germania periodica-completo.pdf

non disponibili

Dimensione 1.7 MB
Formato Adobe PDF
1.7 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14091/3374
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact