Fashion can be considered an industrial production system that consciously and systematically employs communication strategies capable of influencing its target audience to create a demand for purchases. The means by which it achieves this goal are varied. In addition to print media, which has conveyed fashion information since the late 18th century, this industry also utilizes reports, documentaries, and television interviews, as well as websites, social networks, fashion films, and, more recently, mini-series used to present collections. Different types and genres of texts, in which verbal elements complement and support visual components, contribute to presenting new clothing items, accessories, and techniques in ways that enhance the appeal of creations and promote their purchase. This contribution examines the textual forms used in fashion communication, where images and words alternate and coexist, and where different varieties and linguistic registers are employed, to highlight their potential for didactic use with an audience of foreign language learners.

La moda può essere considerata come un sistema di produzione industriale che impiega, in maniera consapevole e sistematica, modalità di comunicazione in grado di influenzare il pubblico a cui si rivolge per creare una domanda di acquisto. I mezzi con cui realizza questo scopo sono molteplici. Oltre che della stampa, a cui è stata affidata l’informazione di moda fin dalla fine del Settecento, questo settore produttivo si avvale di reportage, documentari e interviste televisive, ma anche di siti web, social network, fashion film a cui si sono recentemente aggiunte mini serie, impiegate per presentare una collezione. Diversi tipi e generi di testo, in cui la componente verbale integra e sostiene quella iconica, concorrono dunque a presentare nuovi capi di abbigliamento, accessori e lavorazioni in modo da potenziare l’attrattività delle creazioni e da promuoverne l’acquisto. Il contributo prende in esame le forme testuali utilizzate dalla comunicazione di moda in cui immagini e parola si alternano, convivono e in cui differenti varietà e registri linguistici sono adottati, per evidenziare le potenzialità di utilizzo didattico con un pubblico di apprendenti stranieri.

Le forme testuali della moda

Troncarelli D
2022-01-01

Abstract

Fashion can be considered an industrial production system that consciously and systematically employs communication strategies capable of influencing its target audience to create a demand for purchases. The means by which it achieves this goal are varied. In addition to print media, which has conveyed fashion information since the late 18th century, this industry also utilizes reports, documentaries, and television interviews, as well as websites, social networks, fashion films, and, more recently, mini-series used to present collections. Different types and genres of texts, in which verbal elements complement and support visual components, contribute to presenting new clothing items, accessories, and techniques in ways that enhance the appeal of creations and promote their purchase. This contribution examines the textual forms used in fashion communication, where images and words alternate and coexist, and where different varieties and linguistic registers are employed, to highlight their potential for didactic use with an audience of foreign language learners.
2022
979-12-5980-158-6
La moda può essere considerata come un sistema di produzione industriale che impiega, in maniera consapevole e sistematica, modalità di comunicazione in grado di influenzare il pubblico a cui si rivolge per creare una domanda di acquisto. I mezzi con cui realizza questo scopo sono molteplici. Oltre che della stampa, a cui è stata affidata l’informazione di moda fin dalla fine del Settecento, questo settore produttivo si avvale di reportage, documentari e interviste televisive, ma anche di siti web, social network, fashion film a cui si sono recentemente aggiunte mini serie, impiegate per presentare una collezione. Diversi tipi e generi di testo, in cui la componente verbale integra e sostiene quella iconica, concorrono dunque a presentare nuovi capi di abbigliamento, accessori e lavorazioni in modo da potenziare l’attrattività delle creazioni e da promuoverne l’acquisto. Il contributo prende in esame le forme testuali utilizzate dalla comunicazione di moda in cui immagini e parola si alternano, convivono e in cui differenti varietà e registri linguistici sono adottati, per evidenziare le potenzialità di utilizzo didattico con un pubblico di apprendenti stranieri.
Teaching Italian, fashion language, textual genres
didattica dell’italiano, lingua della moda, generi testuali
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14091/3339
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