Considered advanced forms of innovation in online learning, Massive Open Online Courses (MOOCs) have, in recent years, garnered significant global interest, engaging various fields of knowledge, including foreign languages. While MOOCs offer language teaching an opportunity to meet the demand for formal learning in an increasingly globalized world, this educational format presents significant challenges in designing language learning paths that are truly effective. This contribution explores how to address these challenges in the design and development of MOOCs for teaching Italian as a second language (L2), following the methodological principles provided by language teaching research. The goal is to create educational paths capable of developing learners' communicative competence in the language.
Ritenuti forme avanzate di innovazione nell'apprendimento online, i Massive Open Online Courses (MOOC) hanno suscitato negli ultimi anni grande interesse a livello globale, coinvolgendo diversi ambiti del sapere, incluse le lingue straniere. Sebbene i MOOC offrano alla didattica delle lingue un'opportunità per rispondere alla richiesta di apprendimento formale in un mondo sempre più globalizzato, i questa modalità formativa presenta sfide importanti nella creazione di percorsi per l’apprendimento linguistico realmente efficaci. Il presente contributo illustra come affrontare tali sfide della progettazione e sviluppo di MOOC per l’insegnamento dell’italiano L2 seguendo i i principi metodologici che la ricerca sulla didattica delle lingue mette a disposizione al fine elaborare percorsi didattici in grado di sviluppare la competenza d’uso della lingua.
Progettare un MOOC per l'insegnamento di una lingua straniera
Troncarelli D
2020-01-01
Abstract
Considered advanced forms of innovation in online learning, Massive Open Online Courses (MOOCs) have, in recent years, garnered significant global interest, engaging various fields of knowledge, including foreign languages. While MOOCs offer language teaching an opportunity to meet the demand for formal learning in an increasingly globalized world, this educational format presents significant challenges in designing language learning paths that are truly effective. This contribution explores how to address these challenges in the design and development of MOOCs for teaching Italian as a second language (L2), following the methodological principles provided by language teaching research. The goal is to create educational paths capable of developing learners' communicative competence in the language.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Insegnare con i MOOC.pdf
non disponibili
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
5.22 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.22 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.